خودرو و موتور سیکلت

هنگام جوش آوردن پراید چه کنیم؟

شما باید بدانید که هنگام جوشیدن ماشین شما چه کارهایی را نباید انجام دهید زیرا یکسری کارها وجود دارد که افراد هنگام جوشاندن ماشین می توانند انجام دهند که می تواند باعث خطر یا آسیب زیادی به ماشین شود. پس حتما این مقاله را دنبال کنید تا بدانید هنگام جوشکاری ماشین چه باید کرد؟

۱. رانندگی نکنید

یکی از اقدامات لازم هنگام جوشکاری خودرو، جلوگیری از حرکت آن است. رانندگی و در نتیجه گاز گرفتن باعث افزایش حرکت پیستون در سیلندر می شود و این عملکرد دوگانه باعث افزایش دمای موتور می شود. دنده های سنگین فشار بیشتری به موتور وارد می کنند بنابراین نباید تصور کرد که سرعت کم برای خودرو مضر نیست. اگر می توانید به اولین نقطه پارکینگ با سرعت رایگان برسید، حتماً این کار را انجام دهید. خودرو را در محل مناسبی متوقف کرده و مراحل زیر را انجام دهید.

۲. ماشین را خاموش نکنید

رانندگان کم تجربه به محض جوش آمدن خودرو را خاموش می کنند، اما این کار نه تنها مفید نیست، بلکه باعث آسیب به موتور نیز می شود. وقتی ماشین خاموش می شود، جریان آب در رادیاتور متوقف می شود. این امر باعث کند شدن فرآیند خنک سازی موتور می شود. علاوه بر این، خاموش کردن خودرو و توقف حرکت پیستون ها در دمای بالا می تواند باعث چسبیدن رینگ به دیواره سیلندر و تصحیح انسداد موتور شود. این اتفاق علاوه بر اینکه خودرو را از کار می اندازد و شما را در جاده رها می کند، ضرر مالی زیادی نیز برای شما به همراه خواهد داشت.

۳. درپوش رادیاتور را باز نکنید

یکی دیگر از اقدامات لازم هنگام جوشکاری ماشین باز نکردن درب رادیاتور است! یا حداقل با دقت زیادی باز کنید! دمای بسیار بالای موتور باعث می شود که آب رادیاتور منفجر شود. باز کردن درب رادیاتور باعث آزاد شدن آب جوش و بخار متراکم در رادیاتور می شود. بنابراین باید مراقب دست ها و صورت خود باشید. استفاده از یک حوله بزرگ می تواند کمک کننده باشد.

پارچه یا پارچه تمیزکننده (همان لنگ) را روی درپوش رادیاتور قرار دهید و آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. معمولا در این مرحله کلاهک به طور کامل برداشته نمی شود، اما بین آن و رادیاتور فاصله وجود دارد. این فاصله محل امنی برای خروج آب جوش از رادیاتور است یعنی بخار و آب داغ داخل رادیاتور با زاویه مناسب و به سمت پایین خارج می شود بدون اینکه دست و صورت شما را به خطر بیندازد.

به یاد داشته باشید که جبران خسارات مالی بسیار راحت تر از خسارت های شخصی است، پس مراقب باشید. اگر می خواهید درپوش را به طور کامل باز کنید تا آب داخل رادیاتور ریخته شود، باید آن را به سمت پایین فشار دهید و سپس در همان جهت بچرخانید. علاوه بر همه این حرف ها، بهتر است ابتدا موتور را با ریختن آب روی دیواره بیرونی رادیاتور خنک کنید. هنگامی که آمپر آب نسبتاً کم شد، درب رادیاتور را باز کرده و آب داخل آن را بررسی کنید.

۴. روی موتور آب نریزید

برخلاف آبیاری رادیاتور، آبیاری آن با آب می تواند آسیب جدی به آن وارد کند. چدن استفاده شده در محفظه موتور بسیار حساس و شکننده است. تغییر ناگهانی دما و انبساط و انقباض پوسته باعث ترک خوردن آن می شود. علاوه بر این، اختلاف دمای بیرون و داخل موتور، خطر ترک خوردن را افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا