خودرو و موتور سیکلت

چرا ماشینم جوش میاره؟ | هنگام جوش آوردن ماشین چه کار هایی نکنیم؟

با توجه به نزدیک شدن فصل تابستان و گرم شدن هوا، گرم شدن بیش از حد خودرو یکی از شایع ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هر راننده ای رخ دهد. اما در چنین شرایطی که ماشین به جوش می آید و آمپر بالا می رود چه باید کرد؟ اقدامات احتیاطی لازم هنگام جوشکاری خودرو چیست؟

اول بیایم باهم علت این اتفاق را بررسی کنیم و ببینیم که چرا این اتفاق رخ می دهد. چرا ماشین جوش می آورد؟ علت جوش آوردن ماشین چیست؟ هنگام جوش آوردن ماشین چه کار هایی باید انجام دهیم؟ هنگام جوش آوردن ماشین چه کار هایی نباید بکنیم؟

در این مقاله به بررسی و پاسخ دادن به این سوالات می پردازیم و امیدواریم نکاتی که در این مقاله ذکر می شود در شرایط حساس به شما کمک کند.

چرا ماشینم جوش میاره؟

جوش آوردن ماشین از جمله اتفاقات مهمی است که معمولا در فصول گرم سال اتفاق می افتد و اگر به خوبی و به موقع به بررسی و رفع این مشکل نپردازیم ممکن است این اتفاق خسارت های جبران ناپذیری برای شما به ارمغان آورد. دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است باعث جوش آوردن ماشین شما شود که در ادامه به بررسی تک تک این دلایل می پردازیم.

اگر در شرایط حساسی هستید و ماشین شما جوش آورده است سریعا به این بخش مراجعه کنید تا از رخ دادن اتفاقات ناگوار جلوگیری کنید.

  • روغن موتور ماشین

یکی از دلایلی که ممکن است باعث جوش آوردن ماشین شما شود کم شدن روغن موتور ماشین و یا از بین رفتن خاصیت آن می باشد. اگر روغن موتور ماشین خود را مدت زیادی‌ست که تعویض نکرده اید قطعا این مورد موجب جوش آوردن ماشین شما می شود. همچنین در صورتی که روغن موتور ماشین شما از حد معمول آن کمتر شده باشد این موضوع نیست موجب جوش آوردن ماشین شما نیز خواهد شد. در مقاله زمان تعویض روغن موتور می توانید اطلاعات بهتری در مورد روغن موتور ماشین خود بدست اورید.

  • خراب شدن یا درست کار نکردن فن رادیاتور

فن رادیاتور ماشین از جمله قسمت های اساسی و مهم در خنک نگه داشتن آب رادیاتور ماشین و همچنین موتور ماشین دارد که اگر به صورت دقیق و درست کار نکند موجب جوش آوردن ماشین شما می شود. فن رادیاتور ماشین وظیفه ی خنک نگه داشتن آب رادیاتور ماشین را دارد به این شکل که زمانی که آمپر آب ماشین شما بالا برود این فن با حداکثر سرعت ممکن شروع به حرکت می کند و موجب خنک شدن آب رادیاتور ماشین شما می شود و به موجب آن سبب کاهش دمای آب رادیاتور و همچنین جلوگیری از جوش آوردن ماشین شما می شود.

  • مسدود شدن جلو پنجره ای ماشین

در برخی از مواقع فن رادیاتور شما به خوبی کار می کند اما باز هم ماشین جوش می آورد. در چنین شرایطی ممکن از محل خروجی هوا و یا جلوپنجره ای شما کثیف شده باشد که این موضوع باعث می شود تا هوای گرم از موتور ماشین خارج نشود و سبب جوش آوردن ماشین نیز می شود.

  • نداشتن ضد یخ یا ضد جوش

یکی از دلایل اساسی که ممکن است موجب جوش آوردن ماشین شما شود نداشتن ضد یخ یا ضد جوش در آب رادیاتور ماشین شما می باشد. ضد یخ یا ضد جوش که یک ماده می باشد و در شرایط مختلف عملکرد متفاوتی را دارد برای جلوگیری از جوش آوردن ماشین شما بسیار مهم می باشد. ضد یخ یا ضد جوش را باید هر چند وقت یکبار تعویض کنید تا خاصیت خود را از دست نداده باشد.

  • گیر کردن در ترافیک

با توجه به گرمی بیش از حد هوا و همچنین ترافیک های سنگین شهری و روشن بودن کولر ماشین در چنین شرایطی جوش آوردن ماشین و بالا رفتن آمپر بسیار زیاد رخ می دهد.

دلایل بسیاری وجود دارد که ممکن است سبب جوش آوردن ماشین شما شود که به برخی از این موارد اشاره کردیم. در ادامه به بررسی نکات مهم هنگام جوش آوردن ماشین و ترفند های لازم برای رفع جوش آوردن ماشین می پردازیم.

اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو

موقع جوش آوردن ماشین چه کنیم ؟ در ادامه لیستی از کار هایی که موقع جوش آوردن ماشین باید انجام دهید را برای شما لیست کرده ایم تا در چنین مواقعی بهترین تصمیم را بگیرید و ماشین خود را از خطر های احتمالی حفظ کنید.

بسیاری از افراد هنگام جوش آوردن ماشین دستپاچه می شوند و ممکن است کار اشتباهی انجام دهند که موجب ایجاد خسارت های جبران ناپذیری برای شما شود. با توجه به اینکه ممکن است این مقاله را در شرایط حساس و هنگام جوش آوردن ماشین خود مطالعه می کنید خیلی سریع به نکات مهم می پردازیم تا دمای ماشین خود را پایین بیاورید. مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید!

  • موتور ماشین را خاموش نکنید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بسیاری از افراد هنگام جوش آوردن ماشین انجام می دهند خاموش کردن ماشین می باشد. خاموش کردن ماشین اصلا به رفع شدن مشکل کمک نمی کند و حتی تاثیرات بسیار منفی برای موتور ماشین شما دارد. در چنین شرایطی اگر موتور ماشین خود را خاموش کنید احتمال دفرمه یا ذوب شدن قطعات حساسی مثل واشر سرسیلندر، رینگ پیستون و یاتاقان‌ها وجود دارد.

  • بخاری را روشن کنید

در این شرایط اولین کاری که باید انجام دهید روشن کردن بخاری است. روشن کردن بخاری به ماشین شما کمک می کند تا دمای موتور را پایین بیاورد اما چطور؟ روشن کردن بخاری دمای گرم موجود در موتور را به داخل خودرو می برد و باعث کم شدن هوای گرم موجود در موتور ماشین می شود. اینکار باعث کاهش دمای موتور ماشین می شود.

  • به موتور ماشین فشار نیارید

چه کار هایی ممکن است به موتور ماشین فشار بیاورد؟ روشن کردن کولر و یا استفاده از ترمز ماشین بطور متدوال ممکن است دمای موتور را بالا ببرد. از انجام دادن این کار ها بپرهیزید. سعی کنید در این شرایط حتما ماشین را متوقف کنید و بخاری را روشن کنید.

  • درب کاپوت را با احتیاط باز کنید

پس از توقف و روشن کردن بخاری اگر از درون کاپوت ماشین شما بخار بیرون نمی آید با احتیاط درب کاپوت را باز کنید تا هوا در رفت و آمد باشد و موتور ماشین سریع تر خنک شود. در صورتی که از موتور ماشین بخار بیرون می آمد در باز کردن درب کاپوت احتیاط کنید.

  • درب رادیاتور را به هیچ وجه باز نکنید.

شاید در چنین شرایطی با خود فکر کنید که باز کردن درب رادیاتور ماشین به پایین شدن دمای ماشین شما کمک کند. اما این کار بسیار اشتباه می باشد چون احتمال سوختگی با آب داغ و یا بخار آب وجود دارد. پس از باز کردن درب رادیاتور ماشین خودداری کنید.

  • روی رادیاتور ماشین مقداری کمی آب بریزید

بسیاری از افراد در چنین شرایطی روی موتور ماشین آب میریزند که این کار بسیار اشتباه می باشد. پس از گذشت چند دقیقه و انجام مراحل بالا مقداری آب روی درب رادیاتور و رادیاتور ماشین بریزید.

  • مقداری آب به رادیاتور ماشین اضافه کنید

پس از چند دقیقه و انجام موارد بالا و خنک شدن ماشین مقداری آب به رادیاتور ماشین خود اضافه کنید و در اولین فرصت ماشین خود را به مکانیکی ببرید تا مشکل اساسی بررسی شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا