خودرو و موتور سیکلت

کدام فیوز باعث روشن نشدن ماشین میشود؟ (پژو، پراید، 206، نیسان، 405 و…)

کدام فیوز باعث روشن نشدن ماشین میشود؟

فیوز از قطعات مهم در خودرو است که وظیفه تنظیم و کنترل برق ورودی به اجزای مختلف را بر عهده دارد. برای همین اگر اختلال و ایرادی در فیوز رخ دهد، در عملکرد کلی خودرو نیز اختلال ایجاد می‌شود. فیوزها انواع مختلفی دارند و هر یک از کاربرد مخصوص به خود برخوردار هستند. در ادامه به بررسی فیوز و وظایف آن پرداخته و با فیوز موثر در عدم روشن نشدن ماشین آشنا خواهیم شد.

فیوز خودرو چیست؟

فیوز یک قطعه الکتریکی کوچک است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی خودرو در برابر آسیب های ناشی از جریان زیاد استفاده می شود. اگر جریان الکتریکی به مقدار بیش از حد زیادی برسد، فیوز به طور خودکار خاموش می شود تا اتصالات الکتریکی خودرو دچار آسیب و آتش سوزی نشود. بنابراین فیوزها محافظ مدارهای الکتریکی خودرو هستند و نقش مهمی در ایمنی این سیستم ها دارند. بسیاری از مشکلات مربوط به سیستم الکتریکی خودرو نیز به سوختن فیوز مربوط می شود. بنابراین در صورت مشاهده نقص در این سیستم بهتر است ابتدا وضعیت فیوز را بررسی کنید.

در رابطه با وظایف و عملکرد فیوز میتوان به دو مورد مهم زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از آتش‌سوزی: در صورتی که جریان بیش از حد مجاز به مدار الکتریکی وارد شود، میتواند گرمای زیادی در مدار تولید کرده و سبب آتش‌سوزی شود. فیوز این خطر را به حداقل رسانده و از وقوع آتش‌سوزی در محل جلوگیری می‌نماید.
  • جلوگیری از آسیب به مدار الکتریکی: اتصال کوتاه یا افزایش ناگهانی جریان میتواند سبب آسیب به مدار الکتریکی شود. فیوز از ورود جریان بیش از حد مجاز به مدار جلوگیری کرده و مانع از آسیب دیدن آن می‌شود.

نقش فیوز استارت در روشن شدن خودرو

اگر خودرو هنگام استارت زدن روشن نشد، احتمالاً مشکل به باتری یا سایر قطعات مربوط می شود. تنها فیوزی که در جلوگیری از روشن شدن خودرو نقش دارد فیوز استارت نام دارد. اگر این فیوز آسیب ببیند یا نقصی پیش بیاید، خودرو نمی تواند روشن شود.

فیوز استارت با تامین انرژی مورد نیاز جهت استارت زدن خودرو، باعث ایجاد فرآیند جرقه‌زنی صحیح می‌شود. از این رو هرگونه مشکل در آن سبب عدم روشن شدن خودرو می‌شود. زمانی که فیوز استارت خراب شود، باعث می‌شود تا موتور ماشین به درستی نچرخد. حتی میتواند منجر به از کار افتادن موتور یا از بین رفتن باتری ماشین شود. برای همین توجه به سلامت فیوز استارت بسیار مهم است.

فیوز استارت چه کاری در خودرو انجام می‌دهد؟

همانطور که اشاره کردیم تنها فیوزی که در روشن نشدن ماشین نقش دارد، فیوز استارت است. دلیل آن هم این است که فیوز استارت برق را از باتری ماشین دریافت کرده و به شیر برقی استارت هدایت می‌کند. این کار سبب فعال شدن موتور استارت شده و موجب چرخیدن موتور می‌گردد. پس فیوز استارت جریان الکتریکی را از باتری به شیر برقی می‌فرستد و سبب چرخاندن موتور و روشن شدن آن می‌شود.

البته فیوز استارت به تنهایی در این زمینه نقش ندارد. بلکه سه جز اصلی یعنی فیوز استارت، شیر برقی استارت و موتور استارت با هم کار می‌کنند و سبب روشن شدن خودرو می‌شوند. فیوز استارت معمولا در زیر کاپوت و جعبه فیوز قرار دارد. محل قرارگیری دقیق آن هم به مدل و نوع خودرو بستگی دارد.

نشانه‌های خرابی فیوز استارت

با توجه به اینکه فیوز استارت در روشن شدن خودرو نقش مهمی دارد، باید به سالم بودن آن اهمیت زیادی داده شود. در اینجا به بررسی علائم خرابی فیوز استارت می‌پردازیم تا بتوانیم نسبت به سالم بودن یا خرابی آن اطمینان حاصل کنیم.

  • خاموش شدن مکرر خودرو: در صورتی که فیوز استارت نیروی لازم برای قطعاتی همچون پمپ بنزین را تامین نکند، موتور خودرو قادر به روشن ماندن نبوده و ماشین خاموش می‌شود. برای همین اگر در روشن شدن خودرو با مشکل مواجه شدید، باید در ابتدا به بررسی وضعیت این قطعه بپردازید.
  • احتراق بدون پاسخ: همانطور که متوجه شدیم فیوز وظیفه انتقال انرژی از باتری به شیر برقی استارت را بر عهده دارد. اگر در زمان چرخش سوییچ احتراق خودرو صدایی همچون کلیک ایجاد شود، حتما فیوز استارت دچار آسیب شده است.
  • خرابی باتری: فیوز استارت سبب برقراری ارتباط بین اجزای مختلف خودرو می‌شود. در صورتی که این قطعه خراب شود، باتری برق مورد نیاز را برای موتور تامین می‌کند. همین موضوع سبب خالی شدن باتری به دلیل فعالیت بیش از حد و حتی خرابی آن می‌گردد.
  • خروج بوی پلاستیک سوخته: گرمای بیش از حد میتواند سبب خرابی فیوز استارت شود. در صورتی که ولتاژ بالا و ثابت از فیوز استارت بگذرد، میتواند باعث ذوب شدن فیوز و همچنین اجزای پلاستیکی اطراف آن گردد. از این رو اگر بوی پلاستیک ذوب شده را استشمام کردید، بهتر است به بررسی وضعیت فیوز استارت بپردازید و از سلامت آن مطمئن شوید.

عوامل موثر در خرابی فیوز استارت

فیوز استارت بنا به دلایل زیادی ممکن است خراب شده و از کار بیفتد. در این رابطه میتوان به چند مورد زیر اشاره کرد:

1- آسیب در سیم‌کشی یا مشکل در آن

یکی از عواملی که در خراب شدن فیوز استارت نقش مهمی دارد، کمبود جریان است. گاهی اوقات خودرو به نحوی عمل می‌کند که میخواهد استارت بزند، اما قدرت لازم جهت چرخش موتور را ندارد. در این شرایط احتمالا در سیم‌کشی مشکل ایجاد شده است. وجود مشکل یا ایراد در سیم‌کشی همچون سیم‌کشی شل میتواند سبب خرابی فیوز خودرو شود.

2- گرمای بیش از حد

از آنجایی که فیوز استارت هدایت انرژی را بر عهده دارد، احتمالا ولتاژ بالا و پیوسته از آن عبور می‌کند. زمانی که این اتفاق می‌افتد، فیوز ذوب می‌شود. چرا که نمیتواند گرمای زیاد را تحمل کند. در این شرایط باید خیلی زود به تعمیرگاه مراجعه کرده و اقدام به تعویض قطعه کرد.

3- کثیفی و آلودگی

با این که فیوز استارت در زیر کاپوت و در جعبه فیوز قرار دارد، اما باز هم احتمال کثیف شدن آن زیاد است. معمولا گرد و غبار و آلاینده‌ها به دور فیوز جمع شده و پس از مدتی جریان و عملکرد آن را کاهش می‌دهند. برای همین اهمیت دادن به تمیزی فیوز میتواند مانع از خرابی و سوختن زودرس آن شود.

4- فرسودگی قطعه

مورد دیگری که در خرابی و سوختن فیوز تاثیر دارد، فرسودگی و پایان عمر آن است. این قطعه همچون هر قطعه دیگری پس از استفاده طولانی مدت دچار فرسودگی شده و به درستی کار نمی‌کند. در این زمان باید به تعویض فیوز پرداخته تا مشکل روشن نشدن ماشین برطرف گردد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا