خودرو و موتور سیکلت

علت جوش آوردن ماشین در حالت درجا چیست؟

جوش آوردن خودرو به دلیل گرم شدن بیش از حد موتور خودرو اتفاقی است که در بسیاری از موارد مانند حالت ثابت، سر بالا، سرعت بالا، تابستان و حتی زمستان و هوای سرد رخ خواهد داد. گرم کردن موتور خودرو می تواند خطرات زیادی را برای خودرو به همراه داشته باشد، بنابراین در صورت مواجهه با جوش آوردن خودرو، آن را جدی بگیرید و برای رفع آن چاره اندیشی کنید. اگر به دنبال علت جوش آوردن خودرو و راه های رفع و پیشگیری از آن هستید و نمی دانید در زمان جوش آوردن خودرو چه کاری انجام دهید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

علت جوش آوردن ماشین چیست؟

جوش آوردن ماشین در تابستان و زمستان یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند. چرا که بروز این مشکل در خودرو می تواند به دیگر قطعات خودرو مثلا واشر سرسیلندر و قطعات دیگر آسیب وارد نماید. آشنایی با دلایل جوش آوردن خودرو به شما کمک می کند تا از بروز این مشکل در خودرو جلوگیری شود.

علت جوش آوردن ماشین در حالت درجا

حتما برایتان پیش آمده است که در حین رانندگی در یک روز عادی با گرم شدن بیش از اندازه موتور روبه رو شدید که به این اتفاق اصطلاحا جوش آوردن موتور گفته می شود.
تابستان و گرمای شدید هوا مشکلات زیادی را برای رانندگان برخی خودرو ها ایجاد می کند که می توان با رسیدی به موقع به خودرو، از بسیاری از این مشکلات جلوگیری کرد.
جوش آوردن خودرو همیشه دلایل مختلف و زیادی را می تواند داشته باشد که فشار زیاد بر روی موتور از مهم ترین علت های جوش آوردن خودرو می باشد اما از عوامل دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد.
قرار گرفتن خودرو در ترافیک های سنگین و روشن بودن کولر، خرابی رادیاتور به علت استفاده طولانی از دنده سنگین در سربالایی و…. اشاره کرد.

علت جوش آوردن ماشین در حالت درجا می تواند به علت روغن موتور باشد

زمانی که روغن موتور خودرو شما خاصیت خودش را از دست می دهد یا به هر علتی از مقدار مجازش کاهش پیدا میکند، دمای موتور خودرو شما به شدت بالا رفته و ممکن است باعث جوش آوردن شود همچنین می دانید که روغن موتور در خودرو ها نقش مهمی را ایفا می کند زیرا علاوه بر روان و نرم کردن قطعه های خودرو نقش خنک سازی را نیز دارد بنابراین باید طبق یک برنامه ی مشخص به خصوص در فصل های گرم سال، روغن موتور خودرو خود را تعویض یا کنترل کنید.

مورد دوم خرابی فن در رادیاتور ها

نام دیگر فن در رادیاتور ها، پروانه می باشد که وظیفه خنک کردن آب درون رادیاتور ها و موتور خودرو را دارد و در مواقعی که آمپر آب خودرو دمای بیش از حد مجاز را نشان بدهد و پروانه رادیاتور روشن نشود یا خیلی آهسته حرکت کند، به احتمال خیلی زیاد قطعات فن ها دچار مشکل، خرابی یا شکستگی شده اند و همین امر علت جوش آوردن ماشین می باشد .

علت جوش آوردن ماشین در هوای سرد

شما با تحلیل کردن آمپر آب اتومبیل خود هنگام روشن شدن و خاموش شدن می توانید دمای نرمال موتور را متوجه شوید .

یکی از مشکلاتی که معمولا برای رانندگان به ندرت در فصل های سرد سال پیش می آید، جوش آوردن ماشین در هوای سرد است که علت های زیادی دارد از جمله دلایل زیر می تواند مهم ترین عوامل جوش آوردن در هوای سرد باشد:

خراب شدن فشنگ های آب

یکی از مهم ترین نشانه ها که شما را متوجه می کند که فشنگ های آب خودرو شما خراب شده است این است که خودرو شما با استارت اول روشن نمی شود و باید چندین بار استارت بزنید تا ماشین روشن شود.

نشانه ی بعدی که شما را از خرابی فشنگ آب آگاه می کند به موقع کار نکردن پروانه های ماشین یا همان فن ها می باشد که باعث بالا رفتن دمای به شدت زیاد موتور در فصل زمستان و در نتیجه جوش آوردن می شود.

خراب شدن ترموستات خودرو

اگر خودرو شما در سرما های خیلی شدید در فصل زمستان جوش می آورد و تعداد جوش آوردن بالاست به احتمال زیادی می توان گفت که ترموستات ماشین شما در حالت بسته گیر کرده است و قفل شده که باید به سرعت آن را چک کنید .

اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو

اگر اتومبیل شما در هنگام رانندگی جوش آورد بهتر است‌ که خودرو را  پارک کرده و به رانندگی ادامه ندهید زیرا اگر همچنان به رانندگی ادامه دهید باعث آسیب جدی در قطعات خودرو مانند پیستون ها، سوپاپ، سر سیلندر و …. می شود.

اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو:

  • اگر کولر ماشین شما روشن است بهتر است که آن را خاموش کنید تا فشار زیادی که روی موتور خودرو است از روی آن برداشته شود.
  • سعی کنید شیشه های خودرو را به پایین بکشید.
  • اگر در هنگام جوش آوردن درون ترافیک بودید اول دنده را خلاص کنید و بعد از آن پدال گاز را کمی فشار دهید زیرا این کار باعث بالا رفتن سرعت پمپ آب و پروانه در رادیاتور می شود که باعث خنک شدن موتور می شود.
  • سعی کنید به صورت یکباره ماشین را متوقف نکنید بلکه سرعت خود را اول کم کنید و سپس خودرو خود را متوقف کنید.
  • برای اینکه از افزایش داغ کردن بیش از حد موتور در هنگام جوش جلوگیری کنید سعی کنید زیاد ترمز نکنید .
  • به محض توقف خودرو کاپوت ماشین را بالا بزنید و بعد از گذشت مدت زمان کمی بخاری ماشین را روشن کنید تا گرمایی که درون موتور است به داخل ماشین بیاید و موتور با سرعت بیشتری خنک شود.
  • به هیچ عنوان درب رادیاتور را باز نکنید زیرا ممکن است آب جوش درون ماشین با فشار خیلی زیادی به طرف شما پاشیده شود اول سعی کنید موتور خنک شود و بعد از آن ماشین را روشن کرده و در حالت خلاص بگذارید و مقداری آب به منبع آب موتور خودرو اضافه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا