خودرو و موتور سیکلت

علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین 405

استارت زدن و روشن نکردن ماشین حداقل یکبار برای همه اتفاق افتاده است. با این حال، بسیاری از مردم به طور کامل از علل این مشکل آگاه نیستند. تمام شدن سوخت، ناهماهنگی زمان موتور، شکستن تسمه تایم، خرابی توزیع کننده و قطع شدن سیستم الکتریکی خودرو از جمله دلایلی است که خودرو روشن می شود و روشن نمی شود. از این رو در این مقاله 6 دلیل روشن نشدن خودرو را شرح خواهیم داد. با مطالعه این مقاله و در کمتر از سه دقیقه با تمامی دلایل روشن نشدن خودرو پس از استارت زدن آشنا خواهید شد.

۱. خالی بودن باتری ماشین؛ یکی از دلایل حرکت نکردن ماشین

روشن نکردن خودرو برای چند روز متوالی، روشن ماندن چراغ ها پس از خاموش شدن و استفاده از دزدگیر باعث تخلیه باتری خودرو می شود. اگر باتری ماشین تمام شده است، از روش هایی مانند استارت و فشار برای شارژ باتری استفاده کنید. البته هل دادن برای خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک قابل اجرا نیست. برای خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک، تنها از روش استارت و خودروی کمکی برای شارژ باتری استفاده خواهد شد.

درصورتی‌که روی سرباتری سولفاته شده باشد، یعنی عمر باتری تمام است. در این صورت با شستشوی آثار سولفات نیز تضمینی برای عملکرد صحیح باتری وجود نخواهد داشت. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای تعویض این قطعه اقدام کنید.

یکی از دلایل مشکلات مربوط به باتری، پرش مکرر است که به صفحات باتری آسیب جدی وارد می کند. بنابراین، برای به حداقل رساندن آسیب و جلوگیری از سایش زودرس، به طور متوالی شروع نکنید. توصیه می شود برای حفظ دوام این قطعه و پرهیز از هزینه تعمیر باتری، خدمات دوره ای را جدی گرفته و قطعات فرسوده خودرو را تعویض کنید.

۲. خراب بودن استارت ماشین؛ عامل اختلال در کار احتراق خودرو

اگر صفحه کیلومتر شمار پس از چرخاندن کلید روشن نشد، فیوزها را بررسی کنید. پس از اطمینان از کارکرد فیوزها، کلید و پریز باید چک شود. در مرحله آخر آرمیچر و زغال استارت را بررسی کنید. استارت خراب یکی از دلایل روشن نشدن خودرو است. به عنوان مثال، صدای تیک تیک سریع هنگام استارت یکی از نشانه های استارت خودکار یا خرابی باتری است. سلامت باتری یکی از مواردی است که روی روشن نشدن خودرو تأثیر می گذارد. معمولا سطح الکترولیت برخی از باتری ها نشان دهنده سلامت آن قطعه است و نیازی به ارزیابی بیشتر نیست.

بعضی از انواع باتری نیز به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون نیاز به اندازه‌گیری سطح الکترولیت عمر بالاتری دارند. برای مثال انواع محصولات نیرو گستران خراسان این ویژگی را دارند. عمر طولانی از ویژگی‌های باتری اتمی نیرو گستران خراسان به شمار می‌رود.

۳. شل شدن اتصالات فیزیکی؛ یکی از ساده‌ترین مشکلات رایج باتری در خودروها

قبل از اقدام به تعمیر بخش‌های مختلف ماشین و استفاده از روش‌هایی مثل جامپ‌استارت حتما از سفت بودن اتصالات فیزیکی ماشین مطمئن شوید. گاهی بر اثر شل شدن اتصالات دو سر باتری، ماشین روشن نمی‌شود. برای بررسی شل شدن اتصالات فیزیکی حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. اگرچه ولتاژ پایین ماشین منجر به برق گرفتگی نخواهد شد؛ بااین‌حال حفظ نکات ایمنی از احتمال جرقه زدن اجزای فلزی خودرو و مشتعل شدن آن‌ها جلوگیری خواهد کرد.

یکی از دلایل دیگر مشکلات سر باطری کثیفی سولفاته و فرسایش این قسمت‌ها به شمار می‌رود. برای مثال باطری دورنا بعد از دو الی سه سال کار دچار فرسودگی می‌شود که همین فرسودگی باعث بوجود آمدن گچه یا سولفاته می شود و عملکرد سیستم برقی خودرو را مختل می‌کند؛ بنابراین علاوه‌بر چک کردن اتصالات فیزیکی سر باتری، بررسی تمیز بودن آن‌ها را در بازه‌های زمانی مختلف فراموش نکنید.

۴. خالی بودن باک بنزین؛ علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

یکی از ساده‌ترین علت‌های استارت خوردن و روشن نشدن ماشین پژو و سایر خودروهای ایرانی، خالی بودن باک بنزین است که با روشن شدن چراغ آن مشخص می‌شود. داشتن سوخت کافی به شکل گاز یا بنزین از اولین پیش‌نیازهای خودرو  برای حرکت است؛ بنابراین همیشه حواستان به میزان سوخت باقی‌مانده در باک باشد.

۵. نقص در سیستم سوخت‌رسانی؛ یکی از دلایل استارت خوردن و روشن نشدن پراید

خودرو برای به حرکت در آمدن نیاز به رسیدن سوخت و هوا به داخل سیلندرها دارد؛ بنابراین مختل شدن عملکرد این سیستم منجر به روشن نشدن ماشین می‌شود. جریان کافی هوا برای احتراق سوخت الزامی است. به همین دلیل هر گونه نقص و اختلال در این مسیر روشن نشدن ماشین را به‌همراه خواهد داشت. نقص در سیستم سوخت‌رسانی خودرو ممکن است بر اثر خرابی انژکتورها یا منیفولد ورود هوا باشد.

اختلال در سیستم سوخت‌رسانی ممکن است به‌ دنبال خرابی فیلتر بنزین یا اختلال در عملکرد پمپ بنزین‌ها نیز ایجاد شود. همه موارد موثر بر عملکرد صحیح سوخت‌رسانی را بررسی کنید؛ در صورت نبودن هیچ نقصی در این مسیر به سراغ مشکلات احتمالی دیگر خودرو بروید.

۶. خرابی سنسورها یا دینام؛ علت قطعی برق ماشین و حرکت نکردن خودرو

خرابی سیستم برقی ماشین یکی از دلایل حرکت نکردن خودرو به شمار می‌رود؛ بنابراین اگر باک بنزین پر بود و مشکلی در سیستم سوخت‌رسانی مشاهده نکردید، عملکرد سیستم برقی را چک کنید.

خرابی دینام، سنسورهای فشار هوا، دمای آب، میل لنگ و دور موتور از دلایل روشن نشدن ماشین بعد از استارت محسوب می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های برق ماشین دینام است. خرابی دینام گاهی با خالی شدن باتری خودرو نیز اشتباه گرفته می‌شود. از آنجایی‌که بخش‌های مختلفی بر عملکرد سیستم برق ماشین تاثیرگذار هستند، باید از سلامت قسمت‌های مختلف سیستم برقی خودرو مطمئن شوید.

در سیستم برق خودرو سنسورهای متعددی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها برای عملکرد صحیح خودرو پالس‌هایی به ECU منتقل می‌کنند. درصورتی‌که پالسی به ECU نرست یا اشتباه باشد، حرکت کردن ماشین مختل خواهد شد.

انواع باتری اتمی با طول عمر بالا را از باتری آنتایم بخرید

در این مطلب به بررسی ۶ علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین 405، 206 و سایر خودروهای ایرانی پرداختیم. قطعی سیستم برق، گرفتگی فیلتر بنزین، خرابی استارت ماشین، خالی شدن باتری، نقص در سنسورهای ماشین و اختلال در کار سوخت‌رسانی خودرو از مهم‌ترین دلایل حرکت نکردن ماشین بعد از روشن کردن آن به شمار می‌روند.

بررسی سلامت باتری خودرو یکی از راهکارهایی است که افراد بلافاصله بعد از مشکلات روشن نشدن ماشین انجام می‌دهند. در صورت استفاده از باتری‌هایی با دوام بالا نیازی به بررسی مداوم سلامت خودرو و نگرانی از بابت خالی شدن باتری را نخواهید داشت. باتری‌آنتایم یکی از عرضه‌کنندگان معتبر در زمینه باتری‌‌های خودرو است که بهترین باتری‌های اتمی و اسیدی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. برای تماس با این فروشگاه از طریق راه‌های ارتباطی قرار گرفته در سایت اقدام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا