خودرو و موتور سیکلت

علت روشن نشدن ماشین حتی با هل دادن چیست؟

دلایل روشن نشدن ماشین (THE CAR DOES  NOT START)

ماشین‌های نو یا دست دوم گاهی اوقات وقتی استارت نمی‌زنند خسته‌کننده هستند. چرخاندن کلید یا فشار دادن دکمه احتراق و فهمیدن روشن نشدن خودرو تنها بخشی از تجربه انسان است، اما به شما کمک می کند تا بفهمید که چه چیزی باعث مشکل شده است. برای اینکه بتوانید اقدام درستی انجام دهید، به دلایل رایج روشن نشدن خودرو توجه کنید.

۱- باتری خالی (Empty battery )

یکی از رایج ترین دلایل روشن نشدن ماشین شما این است که باتری به دلایل مختلفی از بین می رود، مانند زمانی که قطعاتی مانند ساعت و زنگ ساعت از باتری برای کارکردن استفاده می کنند یا زمانی که چراغ های ماشین خود را برای مدتی روشن می گذارید. برای مدت طولانی، یا سیم رابط شل است و باعث ضعیف شدن باتری می شود. اگر می‌خواهید ماشین را روشن کنید، چراغ‌های داشبورد روشن هستند، یا صدای دور موتور را نمی‌شنوید، یا چراغ‌های جلو کم نور هستند یا کار نمی‌کنند، ممکن است باتری آن تمام شده باشد.

۲-  اتصال باتری خراب است

این مورد کمتر رایج است اما اگر ماشین شما روشن نمی‌شودممکن است اتصالات کابل  روی باتری خراب یا شل شده باشد.سعی کنید آنها را بچرخانید اگر حرکت کنند پایانه ها شل شده و باید سفت شوند اگردارای خوردگی هستند یا کثیف هستند باید قبل از اتصال مجدد تمیز یا تعویض شوند.

۳- دینام خراب است Damaged) alternator)

اگر می‌توانید ماشین را روشن کنید اما خاموش می‌شود یا چراغ‌های داخلی روشن می‌شوند و سپس کم‌نور می‌شوند، دینام ممکن است مقصر باشد. نماد باتری روی داشبورد ظاهر می‌شود و حتی ممکن است بوی سوختگی حس کنید زیرا دینام تسمه‌دار است.

۴- بنزین خودرو تمام شده است

گاهی اوقات راه حل مشکل ساده است این واقعیت را نادیده نگیرید.که ممکن است دلیل روشن نشدن ماشین خالی بودن باک خودرو باشد.در صورتی که باک خودرو خالی باشد سوختی برای ترکیب و اشتعال وجود ندارد.

۵- فیلتر بنزین مسدود شده است (Fuel filter blocked)

فیلترهای سوخت به رساندن سوخت خوب و تمیز از باک بنزین به انژکتورهای سوخت کمک می‌کنند.اگراین فیلترها گرفتگی یا کثیف شوند عملکرد ضعیفی دارند و در نتیجه سوخت

کم کیفیت را به موتور می‌رسانند که در نتیجه آن ماشین روشن نمیشود

۶- استارت خراب است (Bad starter)

استارتر همان کاری را انجام می دهد که از نامش پیداست. هنگامی که راننده سعی می کند استارت را روشن کند، برق از طریق باتری به استارت می رسد، کربن برق را به آرمیچر می رساند و دنده را می چرخاند و ماشین روشن می شود. اگر استارت خراب شود، این فرآیند تغذیه مشکل ساز می شود. مشکلات دیگر استارت می تواند از بین رفتن دندانه های چرخ دنده استارت یا فلایویل موتور باشد.

۷-شمع و کویل (Candles and coils)

شمع و کویل خراب زمان بندی و ولتاژ احتراق را خراب می‌کند و نتیجه آن روشن نشدن خودرو است .چنان چه به هنگام استارت صدای جرقه می‌شنوید یعنی کویل سالم است.شمع ها مسئول احتراق لازم برای راه اندازی خودرو هستند.و این اطمینان را ایجاد می‌کند که مخلوط هوا و سوخت فشرده می‌شود.خراب بودن شمع  لرزش در ماشین ،افزایش آلایندگی ماشین به دلیل خام سوزی را در پی خواهد داشت باید به طور جدی به آن توجه کنید.

۸- پمپ سوخت فرسوده

پمپ بنزین وظیفه انتقال بنزین از باک و موتور را برعهده دارد و داشتن پمپ بنزین فرسوده به این معنی است که سوخت کافی برای روشن شدن موتور منتقل نمی شود.هنگامی که پمپ بنزین شروع به خراب شدن می‌کند ممکن است نتواند فشار مورد نیاز سیستم سوخت را حفظ کند.پمپ بنزین ضعیف یا خراب به طور چشمگیری نحوه کارکرد خودرو را تغییر می‌دهد.

۹- گرفتگی انژکتورهای سوخت

آنها مسئول پاشش مقادیر مناسب سوخت در یک زاویه خاص نسبت به محفظه احتراق هستند اما اگر ماشین شما روشن نشود به این معنی است که خاک روی انژکتور ها جمع شده و بنابراین آنها کار خود را به طور موُثر انجام نمی‌دهند.

۱۰- فیلتر هوا آسیب دیده(Damaged air filter)

یکی از دلایل روشن نشدن ماشین به دلیل تجمع کثیفی روی فیلتر هوا است و بنابراین هوای زیادی نمی‌تواند برای احتراق عبور کند فیلتر هوا گرد و غبار و سایر مواد زائد را از هوا قبل از رفتن به موتور جمع می‌کند.

۱۱-  پارگی یا پیاده کردن تسمه تایم (Timing belt)

تسمه تایم یک نوار لاستیکی است که بادامک و میل لنگ موتور را در زمان مناسب می چرخاند اگر خراب شود ،موتور کار نمی‌کند ممکن است صدای تیک تاک از زیر کاپوت بشنوید یا صدای درگیر شدن موتور استارت را بشنویید.این نسبت به سایر مشکلات احتمالی کمتر رایج است زیرا تسمه تایم معمولا در حین کار کردن موتور پاره میشود.

۱۲- خراب شدن رله دوبل (سنسور ضربه)

این قطعه وظیفه تامین برق برای پمپ بنزین،سنسور اکسیژن،سنسور کیلومتر،سوزن های انژکتور،کویل را برعهده دارد.اگر خودروی شما پس از استارت زدن روشن نمیشود ممکن است این قطعه دچار مشکل شده باشد.اگر پس از باز کردن سوئیچ چراغ چک خودرو روشن نشود،می‌تواند نشانه ای بر خرابی رله دوبل باشد.

۱۳- سوئیچ اینرسی(Inertia switch)

این سوئیچ که با ضربات شدید فعال می شود برای جلوگیری از آتش سوزی و انفجار خودرو در تصادفات شدید طراحی شده است و به محض ضربه خوردن حتی ممکن است با افتادن در چاله یا دست انداز فعال شود.با فعال شدن این سوئیچ جریان بنزین در موتور خودرو قطع شده و خودرو خاموش می گردد  برای بازگرداندن به حالت اولیه لازم است که سوئیچ را دوباره به حالت اولیه یعنی حالت بسته در بیاوریم در غیر این صورت خودرو روشن نمی‌گردد.

۱۴- سوختن فیوز پمپ

سوختن فیوزهای مرتبط با سیستم انژکتور و استارت زنی باعث می‌شود تا خودرو روشن نشود فیوز پمپ بنزین را امتحان کنید که نسوخته باشد، نباید ارتباط بین دو پایه فیوز قطع شده باشد.

۱۵- خرابی سنسور دور موتور

اگر سنسور دور موتور خراب شده باشد یا نوک آن کثیف شده باشد.شما قادر به روشن نمودن خودروی خود نخواهید بود.

۱۶- خرابی کامپیوتر(Computer crash)

در صورت خرابی و یا عدم کارکرد صحیح باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده ای در خودرو خواهد شد به عنوان مثال قطع شدن منبع تغذیه و عدم رسیدن برق به این قطعه موجب روشن نشدن خودرو خواهد نشد.

علت روشن نشدن ماشین بعد از سرد شدن

مشکل روشن نشدن خودرو پس از استارت خوردن در فصول سرد سال بیشتر اتفاق می افتد که یکی از دلایل آن می‌تواند استفاده از روغن موتورهای بی کیفیت و غیر اصلی باشد.این روغن ها نمی‌تواند روان سازی لازم برای حرکت قطعات متحرک داخل موتور را فراهم کنند.دلایل دیگر ورود آب به فضای احتراق،کم یا زیاد بودن نسبت بنزین به هوا،مشکل در شمع کویل یا فیلترها و…است

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا