پزشکی

مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس

همه ما کم و بیش با آسم آشنا هستیم. متأسفانه افزایش چشمگیر مبتلایان به آسم در سال های اخیر بسیاری از ما را با این بیماری آشنا کرده است. در آسم، راه های هوایی ملتهب و متورم می شوند که منجر به تنگی نفس و در موارد شدید، انسداد راه هوایی می شود. آسم می تواند به طرق مختلف ایجاد شود. همانطور که دلیل ایجاد آن برای افراد مختلف متفاوت است. در حال حاضر بسیاری از افراد از آسم آلرژیک رنج می برند که ممکن است حتی از آن اطلاعی نداشته باشند. تنگی نفس، سرفه های مکرر و … که در اثر آلرژی و حساسیت ایجاد می شود در این دسته قرار می گیرند.

درمان آسم و تنگی نفس با رژیم غذایی سالم امکان پذیر است. و حتی می‌توانید آسم را با درمان‌های خانگی درمان کنید. هم چاقی و هم آلرژی غذایی مستقیماً با آسم و تغذیه مرتبط هستند. اگرچه رژیم غذایی خاصی برای درمان آسم وجود ندارد، اما می توان گفت که کدام ترکیبات در بهبود آن موثر هستند و کدام غذاها این بیماری را بدتر می کنند.

 برای درمان آسم و تنگی نفس چه بخوریم؟

به‌طور کلی توصیه می‌شود افراد مبتلا به آسم، با اضافه کردن ترکیبات دارای ویتامین دی (مثل شیر و تخم مرغ)، بتا کاروتن (سبزیجاتی مثل هویج و کلم و …) و منیزیم (مثل اسفناج، کدو) به تغذیه سالم و بهتر خود کمک کنند.

 مواد مغذی برای درمان تنگی نفس و آسم

ویتامین D نقش موثری در بهبود عملکرد ریه دارد. دریافت این مقدار ویتامین D در کاهش حملات آسم در کودکان 6 تا 15 ساله موثر است. ویتامین D را می توان با خوردن ماهی، شیر غنی شده و آب میوه و تخم مرغ به دست آورد. البته اگر به شیر یا تخم مرغ حساسیت غذایی دارید، بهتر است این دو محصول را از رژیم غذایی خود حذف کنید. نباید فراموش کرد که برخی از انواع آسم ناشی از حساسیت های غذایی است و اولین گام در درمان آسم در این افراد حذف مواد غذایی حساسیت زا است و در یکی از مطالعات مشخص شد کودکان مبتلا به آسم معمولا ویتامین آ کمتری دارند.

به همین ترتیب، افزایش ویتامین A باعث بهبود ریه ها شد. بنابراین، یک رژیم غذایی سالم که شامل هویج، طالبی (به شرط عدم وجود حساسیت)، سیب زمینی و سبزیجات (مانند کاهو، برگ کلم، اسفناج) باشد در بهبود تنگی نفس مفید است.

منیزیم یکی دیگر از ترکیبات مهم برای بهبود و درمان آسم است. مطالعات نشان داده اند که ریه های کودکان 11 تا 19 ساله که منیزیم کمتری در بدن خود دارند، حجم و جریان بازدم کمتری دارند. خوشبختانه این مشکل با یک رژیم غذایی متعادل متشکل از غذاهای غنی از منیزیم مانند اسفناج، تخمه کدو تنبل و ماهی قابل حل است.

میوه‌های مفید برای درمان تنگی نفس

علاوه بر موارد ذکر شده، برخی از میوه ها در درمان سرفه مزمن نقش موثری دارند. به عنوان مثال، طبق تحقیقات، خوردن سیب می تواند احتمال حملات آسم را کاهش دهد و به بهبود بیماری های تنفسی کمک کند.

همچنین طبق تحقیقات، موز می تواند خس خس سینه و خس خس سینه را در کودکان مبتلا به آسم کاهش دهد. آنتی اکسیدان ها و پتاسیم بالای موز احتمالا به بهبود عملکرد ریه و از بین بردن علت تنگی نفس کمک می کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا