گردشگری

کم جمعیت‌ترین شهرهای جهان کجاست؟

تصور بسیاری از مردم از شهر، ساختمان های بلند با جمعیت زیاد است. اما شهرهایی نیز در دنیا وجود دارند که جمعیت بسیار کمی دارند. شهرهایی که تنها ساکنان آن چند خانواده هستند و حتی برخی از آنها مقصد گردشگرانی از سراسر جهان است.

کم جمعیت‌ترین شهرهای جهان کجاست؟

در زیر نمونه هایی از شهرهای کم جمعیت جهان که به دلیل جمعیت بسیار کم خود در سراسر جهان شناخته شده اند را ارائه خواهیم داد. شگفت آورتر اینکه اکثر آنها پایتخت یک کشور نیز هستند!

۱- هوم، کرواسی

هوم یکی از زیباترین شهرهای کرواسی است. این شهر تا سال 2011 فقط 30 نفر جمعیت داشت! شهر هوم نه تنها از نظر وسعت بسیار کوچک است، بلکه یکی از قدیمی ترین شهرهای کرواسی نیز به حساب می آید. در اسناد تاریخی 1102 نام این شهر قید شده است و در آن زمان به جای «هوم» این شهر را «چولم» می گفتند.

در سال ۱۵۵۲، شهر هوم صاحب یک برج مراقبت و ناقوس شد. همچنین به خاطر قدمت تاریخی این شهر، موزه‌ای نیز برای بازدید کنندگان تأسیس شده است. در کشور کرواسی مردم بر این عقیده‌اند که این مکان احتمالاً کوچک‌ترین شهر جهان است.

۲- ادامستوون، جزایر پیت‌کرن

چیزی که در مورد شهر آدامستون منحصر به فرد است این است که این شهر نه تنها پایتخت جزایر پیتکرن است، بلکه تنها مکان مسکونی در این جزایر است. جمعیت کل شهر حدود 50 نفر است و چندین جزیره در پیتکرن وجود دارد، اما تمام مناطق خارج از آدامستون خالی از سکنه هستند.

این شهر به عنوان دومین پایتخت کوچک در کل جهان شناخته می‌شود و تنها یک فروشگاه عمومی دارد که فقط سه روز در هفته باز است! از ظواهر امر پیداست که مردم این شهر تمایل دارند تا افراد بیشتری ساکن این جزایر شوند، اما تاکنون کسی تمایل نشان نداده است.

۳- سنت آساف، ولز

اگرچه جمعیت بیشتری دارد، اما همچنان دومین شهر کوچک بریتانیا با جمعیتی حدود 3000 نفر است. مردم این شهر تمایل دارند نام شهر خود را به عنوان “شهر موسیقی” تبلیغ کنند.
این امر با میزبانی جشنواره بین المللی موسیقی ولز که مورد استقبال بسیاری از مردم محلی و گردشگران قرار می گیرد، محقق می شود. سنت آساف نیز به خاطر کلیساهای زیبایش شناخته شده است.

۴- سنت دیویدز، ولز

سنت دیویدز به عنوان کوچکترین شهر بریتانیا در بالای سنت آساف شناخته می شود. این شهر کوچک در اطراف یک کلیسای بسیار بزرگ و زیبا ساخته شده است که در قرن ششم ساخته شده است. این مکان قدیمی ترین کلیسا در تاریخ مسیحیت است و گفته می شود که سنت پاتریک این کلیسا را ​​برای تبدیل مردم ایرلند به مسیحیت ساخته است.

سنت دیویدز امروزه از خیابان های باریک، کافه ها، هتل ها و گالری های هنری و رستوران های زیبا تشکیل شده است و جاذبه های زیادی برای گردشگران دارد.

۵- واتیکان، ایتالیا

اگرچه واتیکان بسیار معروف است، اما تنها حدود 1000 نفر در آن زندگی می کنند. این شهر یک ایالت مستقل با 110 هکتار وسعت است. واتیکان نه تنها در فهرست کوچکترین شهرها، بلکه از نظر وسعت و جمعیت، کوچکترین کشور جهان است.

واتیکان خانه مشهورترین هنرمندان جهان است و به همین دلیل است که گردشگران زیادی به آنجا سفر می کنند.

۶- نگرولمود، پالائو

پایتخت پالائو یکی از کم جمعیت ترین پایتخت های جهان است که تنها حدود 400 نفر در آن زندگی می کنند. بد نیست بدانید که این شهر به تازگی در سال 2006 به عنوان پایتخت انتخاب شده است.

پالائو کشوری است که از حدود 346 جزیره تشکیل شده است و شهر نگرولمود در بزرگترین جزیره آن قرار دارد. این شهر بسیار ناشناخته است و توریست را جذب نمی کند مگر اینکه فرد بخواهد از ساختمان های دولتی آن بازدید کند!

۷- فونافوتی، تووالو

جزیره اصلی و پایتخت تووالو فونافوتی است که یکی از کوچکترین شهرهای دموکراتیک جهان است. کل شهر فقط 10000 نفر جمعیت دارد و بسیار کوچک است. این سرزمین متشکل از تعدادی جزیره مرجانی است که در جنوب خط استوا قرار دارند.

تووالو یکی از شهرهای ناشناخته است که جاده های کمی دارد. جاده ها قبل از اینکه در سال 2002 آسفالت شوند سیاه و مرجانی بودند! با توجه به آب و هوای گرمسیری این منطقه، بهتر است گردشگران قبل از سفر اطلاعات اقلیمی خود را تکمیل کنند.

۸- سان مارینو

سن مارینو کشور کوچکی است که توسط ایتالیا احاطه شده است. این شهر حدود 4000 نفر جمعیت دارد. از آنجایی که این شهر بر فراز یک کوه قرار دارد، بسیار زیبا است و هر ساله بازدیدکنندگان زیادی دارد. اکثر ساکنان سن مارینو درآمد خود را از صنعت توریست به دست می آورند، بنابراین از داشتن بازدیدکنندگان بسیار خوشحال هستند.

سن مارینو به عنوان یکی از کوچکترین کشورهای مستقل اروپا و جمهوری های جهان شناخته می شود.

۹- وادوز، لیختن اشتاین

پایتخت لیختن اشتاین حدود 5000 نفر جمعیت دارد. قابل توجه ترین بنای این شهر قلعه وادوز است. این قلعه بر فراز تپه ای قرار دارد که از آنجا هر نقطه شهر را می توان دید.

این شهر نیز مانند سایر شهرهایی که در این لیست قرار گرفته اند دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است و با وجود اینکه فرودگاه یا حتی ایستگاه قطار ندارد، توانسته گردشگران زیادی را به خود جذب کند. نزدیکترین فرودگاه به شهر وادوز 120 کیلومتر و نزدیکترین ایستگاه قطار حدود یک و نیم کیلومتر فاصله دارد. پس بهترین راه برای سفر به این شهر پیاده روی از ایستگاه تا شهر است! البته برای پیمودن این مسیر می توانید از اتوبوس نیز استفاده کنید.

۱۰- کاتوویتس، لهستان

این شهر کوچک در سال ۱۳۸۵ با جمعیتی حدود ۳۳۸ نفر به ثبت رسیده است. مانند بسیاری از شهرهای لهستان، کاتوویتس دارای تاریخ طولانی است. در این شهر، کلیسای دومینیکن متعلق به قرن پانزدهم و کلیسای Jozef Klemens Pilsudski می تواند برای گردشگران علاقه مند به تاریخ جذاب باشد.

بخش خاصی از شهر کاتوویتس در سال 1600 توسط سربازان سوئدی به طور کامل ویران شد همچنین این منطقه در جنگ جهانی اول و دوم مورد حمله قرار گرفت و سپس بازسازی شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا