رپورتاژ

فستیوال های قشم

قشم از جمله جزایر قدیمی ایران به حساب می‌آید. مردم این جزیره سنت‌های مخصوص به خود را دارند. در این جزیره می‌توانید شاهد آیین و رسوم خاصی باشید که به مردم قشم متعلق هستند.

به همین خاطر است که ظاهر برخی هتل‌های قشم همانند هتل ایرمان قشم (https://www.alibaba.ir/hotel/ir-qeschm/qeshm-iraman) به شکل سنتی طراحی شده است.

مردم این جزیره سبک زندگی خاصی دارند و رسوم خود را به‌خوبی به جای می‌آورند. در این مقاله قصد داریم تا فستیوال‌های قشم را به‌خوبی به شما عزیزان معرفی کنیم.

به این ترتیب می‌توانید شناخت بهتری درباره آن‌ها داشته باشید و طوری برنامه‌ریزی کنید که شاهد این فستیوال‌ها نیز باشید.

نوروز صیاد

نوروز صیاد از جمله مراسم و فستیوال‌های سنتی مردم قشم است. این مراسم در اواخر مرداد برگزار می‌شود که آغازی برای سال جدید ماهیگیری است.

مردم یک روز را با عنوان نوروز صیاد در اواخر مرداد جشن می‌گیرند. آن‌ها در این روز ماهیگیری را متوقف می‌کنند و اصلاً غذاهای دریایی نمی‌خورند.

مردم معتقد هستند که ماهی‌ها نیاز به تولیدمثل دارند و نباید به جمعیت آن‌ها آسیب زد. در عین حال این روز را به ابتنی و شنا در دریا مشغول می‌شوند.

مردم بر این باور هستند که با این کار از لحاظ روانی آرام می‌شوند و می‌توانند سال خوبی را برای ماهیگیری داشته باشند. در این روز مردم لباس‌های سنتی می‌پوشند و رقص و پایکوبی می‌کنند.

همچنین در بازارهای سنتی، مردم به شادی می‌پردازند. اگر در اواخر مرداد قصد سفر به قشم را دارید، حتماً از این مراسم زیبا دیدن کنید.

فستیوال زار

زار یک سنت مذهبی به حساب می‌آید. گویا در قرن 18 میلاد برای اولین بار در مرکز اتیوپی این فستیوال ایجاد شده است. پس از آن مردم شرق و شمال آفریقا نیز از این مراسم استقبال کردند.

در حال حاضر کشورهای بسیاری از جمله مصرف، سومالی، سودان و جنوب ایران این مراسم را به جای می‌آورند. آیین زار شامل یک فرد می‌شود که معمولاً هم زن است. در این مراسم ارتباط با روح، سحر و جادو استفاده می‌شود.

مراسم قبله دعا

اکثراً این مراسم را در روستای سلخ قشم برگزار می‌کنند. در این فستیوال، موسیقی‌های خاص نواخته می‌شود و مردم آهنگ‌هایی می‌خوانند که اصلاً زبان آن مشخص نیست.

بر اساس توضیح مردم محلی، این آواز از زبان‌های عربی، سواحل آفریقایی و هندی ایجاد شده است. اکثر ساکنین قشم را مسلمانان اهل سنت شافعی تشکیل می‌دهند.

به همین خاطر فستیوال زار در این جزیره با استقبال بسیاری همراه است. اگر در هتل ایرمان قشم حضور داشته باشید، با تاکسی مستقیماً می‌توانید به روستای سلخ بروید تا این مراسم را از نزدیک ببینید.

مراسم قبله دعا

مراسم قبله دعا را می‌توان به نوعی مراسم دعا برای باران دانست. جالب است بدانید که آب شیرین در فرهنگ مردم جزیره قشم اهمیت بسیاری دارد.

آبی که ما به‌راحتی به آن دسترسی داریم، از گذشته برای مردم این منطقه بسیار مهم بوده و سخت به دست می‌آمده است. به همین خاطر مردم چاه‌هایی را با نام چاه‌های تلا حفر می‌کردند تا آب باران در آن جمع شود.

توزیع آب نیز با احتیاط و مدیریت کامل بین مردم انجام می‌شد. از گذشته چنین رسم بوده که رهبر مذهبی قشم مردم را گرد هم جمع می‌کرد تا برای بارش باران دعا کنند.

قدیمی‌ترین محلی که برای انجام این مراسم استفاده می‌کردند، زیر درختی با نام کنار است. این درخت قدیمی و بزرگ، بالای تپه‌ای در بخش شمالی شهر قرار دارد.

در این مراسم غذای پخته بین مردم فقیر پخش می‌کنند و چند نفر کنار درخت نماز می‌خوانند. در نهایت مقداری غذا کنار درخت می‌ریزند تا حیوانات هم از آن تغذیه کنند.

در حال حاضر این مراسم در روستای کابلی قشم صورت می‌گیرد. این روستا در بخش غربی جزیره قرار دارد. مردم روستاهای اطراف نیز برای انجام این مراسم زیبا به روستای کابلی می‌روند.

فستیوال فرش خاکی

فستیوال فرش خاکی

اگر در هتل ایرمان قشم اقامت دارید، می‌توانید خودتان را به اسکله زاکری برسانید و از آنجا به جزیره هرمز بروید. جزیره هرمز در نزدیکی قشم قرار دارد و معمولاً مسافران قشم حتماً سری به این جزیره می‌زنند.

جزیره هرمز مملو از جاذبه‌های بسیار مهم و خاص است. در این جزیره انواع و اقسام خاک رنگی و خوراکی وجود دارد.

مردم خوش‌ذوق و هنرمند نیز از سراسر ایران با هم هماهنگ می‌شوند و روزی را با عنوان فستیوال فرش رنگی انتخاب می‌کنند.

در این فستیوال با کمک خاک‌های رنگی جزیره، طرح‌های بزرگی را همانند فرش‌های اصیل ایرانی روی زمین ایجاد می‌کنند. این طرح‌ها بسیار بزرگ هستند و از تصاویر هوایی قابل مشاهده خواهند بود.

روز دقیقی برای برگزاری این فستیوال وجود ندارد؛ اما همواره به‌صورت گسترده از طریق شبکه‌های اجتماعی روز دقیق فستیوال اعلام می‌شود.

در نهایت باید گفت که مردم بومی ساکن قشم، دارای سنت و آیین خاص به خود هستند. این سنت بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد است و با سایر شهرهای ایران تفاوت دارد.

به همین خاطر شرکت در جشنواره‌های سنتی آن‌ها می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد و سفرتان را به سفری فراموش‌نشدنی تبدیل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا